Система «штрафів і пільг» як альтернатива оподаткуванню при регулюванні впливу автомобільного транспорту на навколишнє середовище
DOI:
https://doi.org/10.18523/2519-4739.20194.1.20-26Ключові слова:
системна динаміка, оподаткування, система «штрафів і пільг», фінансові важелі, регулювання навколишнього середовища, транспорт, викиди CO2, електрокари, сталий розвитокАнотація
У статті розглянуто проблему застосування фінансових важелів регулювання навколишнього середовища, зокрема забруднення повітря транспортними засобами в Україні. Застосовуючи методи системної динаміки, зокрема метод PHAP’I, та спираючись на європейський досвід розв’язання проблеми, автори побудували модель системи «штрафів і пільг», метою якої є проведення ефективної державної політики зменшення забруднення повітря в Україні. Для зменшення рівня викидів CO2 автори пропонують запровадити програму, яка є альтернативою іншим фінансовим важелям регулювання, насамперед екологічним податкам, кредитуванню та іншим фіскальним способам стимулювання закупівель електрокарів в Україні. Система «штрафів і пільг» передбачає, що плата за використання дизельних, бензинових або гібридних автомобілів сплачуватиметься щорічно залежно від рівня викидів, тоді як пільга (знижка) виплачуватиметься одноразово під час придбання нового електричного транспортного засобу. Запровадження програми потребує фонду фінансових ресурсів, який на початковому етапі буде сформований за рахунок інвестицій уряду, а згодом використовуватиме отримані відсотки та доходи для оплати пільг (знижок). Проведений аналіз і реалізація моделі системної динаміки дають змогу розробити ефективну державну програму, що триватиме шість років, призведе до збільшення частки ринку електрокарів, зменшення частки ринку дизельних і бензинових автомобілів та значного зниження рівня шкідливих викидів ізабруднення повітря. У статті також ідеться про важливі перешкоди на шляху реалізації державної програми, зокрема законодавчі, адміністративні, соціальні, інформаційні та інфраструктурні. Результати дослідження можуть бути використані під час ухвалення управлінських рішень державними регуляторами. Запропонована модель може стати основою державної політики управління навколишнім середовищем, оскільки вона створює альтернативу оподаткуванню та сприяє збільшенню ефективності екологічного регулювання транспорту.
Матеріал надійшов 25.04.2019
Посилання
- Best Practices for Feebate Program Design and Implementation. (2010). Washington, DC: The International Council on Clean Transportation. Retrieved from www.theicct.org.
- Bui, T. (2018). Tax Evasion in Ukraine: Corporate and Personal Liability. Scientific Papers NaUKMA. Economics, 3 (1), 21–27. doi: https://doi.org/10.18523/2519-4739312018148781
- Ford, A. (2010). Modeling the environment. Washington, DC: Island Press.
- Moxnes, E. (2009). Diffusion of System Dynamics. Presidential address Albuquerque. Retrieved from https://www.systemdynamics.org/assets/conferences/2009/proceed/papers/P1449.pdf
- National Bank of Ukraine. (2019). Retrieved from bank.gov.ua.
- Ministry of Ecology and Natural Resources. (2019). Retrieved from menr.gov.ua.
- Ukraine Country Environmental Analysis. (2016). Washington, DC: The International Bank for Reconstruction and Development. The World Bank.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Tetiana Bui, Khrystyna Ploskina
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
с) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).