Kількісні показники монополії та проблеми їх застосування в антимонопольному регулюванні

Автор(и)

  • Valeriia Tkachova Master of Philology, Україна
  • Oleksandr Bandura Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна

DOI:

https://doi.org/10.18523/2519-4739.2022.7.1.101-106

Ключові слова:

монополія, антимонопольне регулювання, монопольна влада

Анотація

Розглянуто основні кількісні показники контролю різних форм монополії та визначено основні їх недоліки, що заважають використанню цих показників у практиці антимонопольного регулювання. Методи контролю монополій можна розділити на дві групи: прямі та непрямі. Прямі методи базуються на аналізі ринкових і конкурентних цін, граничних прибутків (MR) та граничних витрат (MC) і теоретично дають змогу безпосередньо оцінити негативний вплив монополії на економіку. Непрямі методи базуються на нецінових показниках (наприклад, частка фірми на ринку) та визначають лише потенційну загрозу від монополії, але не дають змоги визначити ступінь такої загрози. У результаті аналізу недоліків показників контролю монополій визначено деякі риси, які повинен був би мати новий, більш досконалий показник монопольної влади, який буде предметом наших подальших досліджень: 1) бути динамічним (а не статичним) показником, що оцінює як сам факт використання влади монополією, так і ступінь її прояву на різних ієрархічних рівнях (економіка, галузь, фірма) та в режимі реального часу; 2) мати здатність відокремити в новому показнику монопольної влади інноваційну складову у витратах монополіста на різних ієрархічних рівнях; 3) відображати зв’язок показника монопольної влади з фазами бізнес-циклу; 4) здійснювати прямий контроль за монополіями через контроль за різницею між ринковою та конкурентною цінами, що можливо робити безперервно, практично в режимі «on-line», а не дискретно, як у наявних методах. Також контроль за цінами не потребує конфіденційної інформації про діяльність підприємства.

JEL classіfіcatіon: D40, D41, D42, D43

Біографії авторів

Valeriia Tkachova, Master of Philology

Ткачова Валерія Олександрівна – магістр філології

Oleksandr Bandura, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Бандура Олександр Вікторович – доктор економічних наук, доцент кафедри економічної теорії Національного університету «Києво-Могилянська академія», старший науковий співробітник ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»

o.bandura@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Bain, J. S. (1941). The Profit Rate as a Measure of Monopoly Power. The Quarterly Journal of Economics, 55(2), 271–293.
  2. Blair, R. D., & Carruthers, C. K. (2010). The economics of monopoly power in antitrust. Chapter 4. In K. Hylton (Ed.), Antitrust laws and economics (p. 311). Encyclopedia of law and economics. Edward Elgar Publisher.
  3. Elzinga, K., & Mills, D. (2011). The Lerner Index of Monopoly Power: Origins and Uses. American Economic Review, 101(3), 558–564. https://doi.org/10.1257/aer.101.3.558
  4. Fischer, S., Dornbusch, R., & Schmalensee, R. (1993). Economics. Translated from English. 2nd ed. Мoscow: Delо ЛTD [in Russian].
  5. Miller, J. (1955). Measures of Monopoly Power and Concentration: Their Economic Significance. In Business Concentration and Price Policy (pp. 119–140). Prinston University. http://www.nber.org/chapters/c0957
  6. Pigou, A. (1985). The economics of welfare. Vol. 1. Translated from English. Мoscow: Progress [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-05

Як цитувати

Tkachova, V., & Bandura, O. (2022). Kількісні показники монополії та проблеми їх застосування в антимонопольному регулюванні. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки, 7(1), 101–106. https://doi.org/10.18523/2519-4739.2022.7.1.101-106