Фінансова децентралізація і фіскальні дисбаланси місцевих бюджетів в Україні

Автор(и)

  • Tetiana Bui Національний університет "Києво-Могилянська академія"
  • Oleksandra Kovalchuk Національний університет "Києво-Могилянська академія"

DOI:

https://doi.org/10.18523/2519-4739.20205.1.21-26

Ключові слова:

фінансова децентралізація, місцевий бюджет, вертикальний фіскальний дисбаланс, міжбюджетні трансферти, місцеві податки, бюджетні доходи, податки, бюджетні видатки

Анотація

Метою статті є виявлення відповідності між дохідною та видатковою частинами місцевих бюджетів, яким у процесі фінансової децентралізації було передано значні повноваження на виконання загальнодержавних функцій. Проведено порівняльний аналіз рівнів децентралізації за доходами та видатками місцевих бюджетів в Україні та країнах Європи, а також проаналізовано структуру доходів і видатків зведеного бюджету в розрізі державного та місцевого рівнів. Зазначено, що протягом останніх десяти років розрив між дохідною та видатковою частинами скоротився завдяки реформі децентралізації, проте фіскального балансу досягнуто не було.
Результати аналізу демонструють наявність значного вертикального дисбалансу в бюджетній системі України, який полягає в недостатності власних та закріплених фінансових ресурсів місцевої влади для забезпечення покладених на них повноважень. За рівнем децентралізації доходів Україна посідає середню позицію поміж країн Східної Європи, тоді як рівень децентралізації за видатками відповідає рівню країн Скандинавії, в яких держава відіграє активну роль у перерозподілі доходів і має високу інституційну ефективність та високі соціальні стандарти. У статті обґрунтовано, що вер- тикальна диспропорція зумовлена неефективною структурою надходжень до місцевих бюджетів, зокрема надто високою часткою трансфертних платежів із державного бюджету до місцевих бюджетів, а також надто низькою часткою власних доходів, зокрема місцевих податків, у податкових надходженнях. Для зміцнення дохідної частини місцевих бюджетів та зменшення вертикального дисбалансу запропоновано збільшити податкову базу місцевих податків шляхом розвитку бізнесу та зростання добробуту в регіонах, підвищити частку відрахувань від податку на прибуток і податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів, підвищити ефективність контролю за надходженнями до місцевих бюджетів та оптимізувати місцеві видатки, зокрема видатки на соціальний захист і соціальне забезпечення. Як свідчить практика зарубіжних країн із децентралізованими бюджетними системами, усунення вертикального дисбалансу сприяє значному підвищенню фіскальної спроможності регіонів.

 

JEL classіfіcatіon: E62, H61, H71, H77

 

Матеріал надійшов 30.04.2020

Біографії авторів

Tetiana Bui, Національний університет "Києво-Могилянська академія"

кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів

tetyana.bui@ukma.edu.ua

Oleksandra Kovalchuk, Національний університет "Києво-Могилянська академія"

студентка спеціальності «Фінанси, банківська справа та страхуван-
ня» факультету економічних наук

ol.kovalchuk@ukma.edu.ua

Посилання

Bui, T. (2018). Tax evasion in Ukraine: corporate and personal liability. Scientific Papers NaUKMA. Economics, 3(1), 21–27. DOI: https://doi.org/10.18523/2519-4739312018148781

Davymuka, S., Kuybida, V., & Fedulova, L. (2019). Trends of new regional policy development in EU member states. Regional Economy, 91(1), 76–87. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2019-1-9

Eurostat: European Statistical Office. (2020). https://ec.europa.eu/eurostat/data/database

Ministry of Finance of Ukraine. (2020). https://www.mof.gov.ua/uk

Sokolova, O., & Kovalchuk,A. (2016). The theoretical framework for fiscal decentralization in terms of public administration reform. Bulletin of the NAPA under the President of Ukraine, 4, 117–124. http://visnyk.academy.gov.ua/pages/dop/62/files/03055491-

-48aa-87dc-dbcaeba697f5.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30