Фінансова децентралізація і фіскальні дисбаланси місцевих бюджетів в Україні
DOI:
https://doi.org/10.18523/2519-4739.20205.1.21-26Ключові слова:
фінансова децентралізація, місцевий бюджет, вертикальний фіскальний дисбаланс, міжбюджетні трансферти, місцеві податки, бюджетні доходи, податки, бюджетні видаткиАнотація
Метою статті є виявлення відповідності між дохідною та видатковою частинами місцевих бюджетів, яким у процесі фінансової децентралізації було передано значні повноваження на виконання загальнодержавних функцій. Проведено порівняльний аналіз рівнів децентралізації за доходами та видатками місцевих бюджетів в Україні та країнах Європи, а також проаналізовано структуру доходів і видатків зведеного бюджету в розрізі державного та місцевого рівнів. Зазначено, що протягом останніх десяти років розрив між дохідною та видатковою частинами скоротився завдяки реформі децентралізації, проте фіскального балансу досягнуто не було.
Результати аналізу демонструють наявність значного вертикального дисбалансу в бюджетній системі України, який полягає в недостатності власних та закріплених фінансових ресурсів місцевої влади для забезпечення покладених на них повноважень. За рівнем децентралізації доходів Україна посідає середню позицію поміж країн Східної Європи, тоді як рівень децентралізації за видатками відповідає рівню країн Скандинавії, в яких держава відіграє активну роль у перерозподілі доходів і має високу інституційну ефективність та високі соціальні стандарти. У статті обґрунтовано, що вер- тикальна диспропорція зумовлена неефективною структурою надходжень до місцевих бюджетів, зокрема надто високою часткою трансфертних платежів із державного бюджету до місцевих бюджетів, а також надто низькою часткою власних доходів, зокрема місцевих податків, у податкових надходженнях. Для зміцнення дохідної частини місцевих бюджетів та зменшення вертикального дисбалансу запропоновано збільшити податкову базу місцевих податків шляхом розвитку бізнесу та зростання добробуту в регіонах, підвищити частку відрахувань від податку на прибуток і податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів, підвищити ефективність контролю за надходженнями до місцевих бюджетів та оптимізувати місцеві видатки, зокрема видатки на соціальний захист і соціальне забезпечення. Як свідчить практика зарубіжних країн із децентралізованими бюджетними системами, усунення вертикального дисбалансу сприяє значному підвищенню фіскальної спроможності регіонів.
JEL classіfіcatіon: E62, H61, H71, H77
Матеріал надійшов 30.04.2020
Посилання
- Bui, T. (2018). Tax evasion in Ukraine: corporate and personal liability. Scientific Papers NaUKMA. Economics, 3(1), 21–27. DOI: https://doi.org/10.18523/2519-4739312018148781
- Davymuka, S., Kuybida, V., & Fedulova, L. (2019). Trends of new regional policy development in EU member states. Regional Economy, 91(1), 76–87. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2019-1-9
- Eurostat: European Statistical Office. (2020). https://ec.europa.eu/eurostat/data/database
- Ministry of Finance of Ukraine. (2020). https://www.mof.gov.ua/uk
- Sokolova, O., & Kovalchuk,A. (2016). The theoretical framework for fiscal decentralization in terms of public administration reform. Bulletin of the NAPA under the President of Ukraine, 4, 117–124. http://visnyk.academy.gov.ua/pages/dop/62/files/03055491-
- -48aa-87dc-dbcaeba697f5.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Tetiana Bui, Oleksandra Kovalchuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
с) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).