Соціальна відповідальність бізнесу: практичний аспект в умовах біфуркації

Автор(и)

  • Iryna Ignatieva Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна
  • Tetiana Havrylenko Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна
  • Alina Serbenivska Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна

DOI:

https://doi.org/10.18523/2519-4739.20205.1.62-68

Ключові слова:

корпоративна соціальна відповідальність, соціально відповідальний бізнес, національна політика, сталий розвиток, ключові показники ефективності, соціальні проєкти, напрями соціальної відповідальності, коронавірус

Анотація

Статтю присвячено актуальному питанню для економічної діяльності промислових підприємств – корпоративній соціальній відповідальності – основі сталого розвитку національної економіки. Визначено, що продовження євроінтеграційних процесів та вихід вітчизняних підприємств на міжнародні ринки зумовили виникнення тенденції поступового передання відповідальності за розв’язання соціальних проблем від держави до суб’єктів бізнесу. Доведено, що соціальна відповідальність бізнесу в сучасних кризових умовах є економічною діяльністю, що орієнтована на задоволення не тільки власних потреб, а й потреб суспільства. Досліджено практики соціальної відповідальності вітчизняних підприємств, основними з яких є реалізація політики поліпшення умов праці персоналу, благодійна допомога та допомога воїнам АТО. Визначено основні стимули та мотиви впровадження корпоративної соціальної відповідальності на підприємствах України. Узагальнено показники оцінки ефективності корпоративної соціальної відповідальності бізнесу з погляду характеристики різних аспектів діяльності підприємства, що найчастіше використовуються в міжнародній практиці. Досліджено напрями соціальної відповідальності провідних компаній світу за версією Інституту репутації (Reputation Institute, RI), світового лідера з репутаційного аудиту і консалтингу. На підставі порівняння діяльності зарубіжних та вітчизняних підприємств у сфері соціальної відповідальності визначено, що заходи останніх більшою мірою спрямовані на проблеми внутрішнього середовища: поліпшення умов праці, підвищення рівня здоров’я працівників. Показано, що в сучасних кризових умовах корпоративна соціальна відповідальність є неодмінною умовою безперервності бізнесу та демонструється ініціативами компаній щодо допомоги лікарням, захисту здоров’я та безпеки своїх працівників та їхніх сімей, підтримки соціально вразливих груп населення. Проаналізовано напрями допомоги провідних компаній України та світу в боротьбі з коронавірусом. Обґрунтовано основні причини необхідності впровадження корпоративної соціальної відповідальності бізнесу в діяльність вітчизняних підприємств.

 

JEL classіfіcatіon: М14

 

Матеріал надійшов 27.04.2020

Біографії авторів

Iryna Ignatieva, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

доктор економічних наук, професор кафедри маркетингу та управління бізнесом Національного університету «Києво-Могилянська академія»

i.ignatyva@ukma.edu.ua

Tetiana Havrylenko, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу
та управління бізнесом Національного університету «Києво-Могилянська академія»

t.havrylenko@ukma.edu.ua

Alina Serbenivska, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

кандидат економічних наук, старший викладач кафедри маркетингу
та управління бізнесом Національного університету «Києво-Могилянська академія»

a.serbenivska@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Baum, S. (2005). Logo für Begriffsklärungen. Zeichnung: wiki-media. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Logo_Begriff-sklärung.png
  2. Eugene Trisin Blog – Аbout marketing: “Marketing in Ukraine”; “CSR – corporate social responsibility”. (n.d.). uamarketing.com.ua. http://www.ua-marketing.com.ua/?page_id=667
  3. Zіnchenko, A., & Saprykіna, M. (2017). Rozvytok KSV v Ukraіnі: 2010–2018. Kyiv: Yuston.
  4. Uniting Business to respond to COVID-19 outbreak. (2020). Official website of UN Global Compact. https://www.unglobal-compact.org/news/4523-02-17-2020
  5. Kanji, G. K., & Chopra, P. K. (2010). Corporate social responsibility in a global economy. Total Quality Management, 21(2), 119–143. https://doi.org/10.1080/14783360903549808
  6. Pavlykіvska, O. (2018). Management of socially responsible activity of enterprises on the basis of the concept of accounting and controlling (theory, methodology, practice). Kyiv.
  7. Ondieki, D. (2013). The relationship between corporate social responsibility practices and financial performance of firms in the commercial and services sector at the Nairobi securities exchange. Nairobi: A research project submitted in partial fulfillment for the requirement of the degree of master of business administration, university of Nairobi.
  8. CAF Аmerica enables tax-effective response to the coronavirus pandemic. (2020). CAF. https://www.cafamerica.org/covid19response/
  9. The most socially active companies in the world are announced. (2019). Bіznes. https://business.ua/news/6545-nazvano-najbilsh-sotsialno-aktivnu-kompaniyu-svitu
  10. European Business Association. (2020). CSR Ukraine. Business research on corporate social responsibility in a pandemic. https://eba.com.ua/doslidzhennya-biznesu-z-korporatyvnoyi-sotsialnoyi-vidpovidalnosti-v-umovah-pandemiyi/

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30

Як цитувати

Ignatieva, I., Havrylenko, T., & Serbenivska, A. (2020). Соціальна відповідальність бізнесу: практичний аспект в умовах біфуркації. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки, 5(1), 62–68. https://doi.org/10.18523/2519-4739.20205.1.62-68