COVID-19 та поведінкова економіка: окремі аспекти причин нераціональної поведінки під час пандемії

Автор(и)

  • Maksym Synytsya Національний університет «Києво-Могилянська академія», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18523/2519-4739.2021.6.1.118-121

Ключові слова:

поведінкова економіка, упередження, раціональна поведінка, цінності, коронавірус, COVID-19

Анотація

Метою статті є розкриття основних причин нераціональної поведінки економічних агентів під час пандемії коронавірусу COVID-19 з погляду поведінкової економіки та можливостей для зміни такої поведінки.
У статті розкрито підходи, які використовувалися у 2020 р. і далі використовуються як основні для запобігання поширенню коронавірусної інфекції. Незважаючи на наявність таких приписів, інфекція поширюється та спричиняє негативні соціально-економічні наслідки.
Проаналізовано основні причини спротиву громадян рекомендованим урядами різних країн світу заходам та вияв девіантної поведінки серед, на перший погляд, «раціональних» економічних агентів. Як основні причини та можливі фактори зміни такої поведінки наведено такі постулати поведінкової економіки, як ефект підкріплення, консервативне упередження, підтверджувальне упередження, умовна співпраця, перевага співзвучності вірувань/переконань.
Крім того, здійснено стислий огляд деяких постматеріальних цінностей українського суспільства на основі глобальних досліджень та запропоновано оцінку залежності цих цінностей від показників захворюваності на COVID-19 та пояснення з погляду поведінкової економіки.
У статті зазначено, що наявність певних усталених поглядів на «нормальність» щодо превентивних антивірусних заходів може вплинути на схильність чи відсутність схильності дотримуватися необхідної захисної поведінки в економічних агентів.
За результатами дослідження зроблено висновок, що головним завданням з поліпшення ефективності превентивних заходів щодо поширення COVID-19 на сьогодні є розуміння причин нераціональної поведінки людей у нових обставинах з погляду поведінкової економіки та застосування теорії підштовхування, або «наджингу», для формування позитивних соціально-економічних змін.

JEL classіfіcatіon: D03, A13

Біографія автора

Maksym Synytsya, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Синиця Максим Андрійович – аспірант кафедри маркетингу та управління бізнесом Національного університету «Києво-Могилянська академія»

maksym.synytsia@ukma.edu.ua

Посилання

Bursztyn, L., Rao, A., Roth, C., & Yanagizawa-Drott, D. (2020). Misinformation During a Pandemic. University of Chicago, Becker Friedman Institute for Economics Working Paper No. 2020-44. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3580487

Fischbacher, U., Gächter, S., & Fehr, E. (2001). Are people conditionally cooperative? Evidence from a public goods experiment. Economics Letters, 71(3), 397–404. https://www.zora.uzh.ch/id/eprint/4526/1/2001_FehrE_iewwp016_V.pdf

Golman, R., Loewenstein, G., Moene, K. O., & Zarri, L. (2016). The preference for belief consonance. Journal of Economic Perspectives, 30(3), 165–188. https://pubs.aeaweb.org/doi/pdfplus/10.1257/jep.30.3.165

Kahneman, D. (2018). Thinking, Fast and Slow (A. Andreev, Y. Deglina, N. Parfenova, Translated from English). Moscow: AST (2011) [in Russian].

Keep the main thing the main thing. (2020). flattenthecurve.com. https://www.flattenthecurve.com/covid-19/

Lovelace, B., & Feuer, W. (2020). CDC says U.S. could get coronavirus under control in one to two months if everyone wears a mask. cnbc.com. https://www.cnbc.com/2020/07/14/cdc-says-us-could-get-coronavirus-under-control-in-one-totwo-months-if-everyone-wears-a-mask.html

Igielnik, R. (2020). Most Americans say they regularly wore a mask in stores in the past month; fewer see others doing it. pewresearch.org. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/06/23/most-americans-say-they-regularly-wore-a-maskin-stores-in-the-past-month-fewer-see-others-doing-it/

Okhotin, P. (2020). Apathy to the epidemic: why people are tired of the coronavirus. www.slovoidilo.ua. https://www.slovoidilo.u/2020/10/09/pogljad/suspilstvo/apatiya-epidemiyi-chomulyudy-vtomylysya-koronavirusu [in Ukrainian].

Orecchio-Egresitz, H. (2020). A shortage of medical supplies and hospital beds in Italy is forcing doctors to choose which coronavirus patients to save — and they’re said to be choosing the young. businessinsider.com. https://www.businessinsider.com/italysdoctors-are-forced-to-prioritize-saving-the-young-2020-3

Smiianov, V., & Kurhanska, V. (2020). Application of behavioral economics methods to help fight COVID-19. Ukraine. Health of the Nation, 3(60), 56–61. https://doi.org/10.24144/2077-6594.3.2020.208617 [in Ukrainian].

Thaler, R. (2018). Behavioral economics. How emotions affect economic decisions (S. Krikunenko, Translated from English). Kyiv: Nash format (2015) [in Ukrainian].

Ukrainian Center for European Policy. (2020). World Values Survey 2020 in Ukraine. http://ucep.org.ua/doslidzhennya/world-valuessurvey-2020-in-ukraine.html [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-30

Як цитувати

Synytsya, M. (2021). COVID-19 та поведінкова економіка: окремі аспекти причин нераціональної поведінки під час пандемії. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки, 6(1), 118–121. https://doi.org/10.18523/2519-4739.2021.6.1.118-121