COVID-19 та поведінкова економіка: окремі аспекти причин нераціональної поведінки під час пандемії
DOI:
https://doi.org/10.18523/2519-4739.2021.6.1.118-121Ключові слова:
поведінкова економіка, упередження, раціональна поведінка, цінності, коронавірус, COVID-19Анотація
Метою статті є розкриття основних причин нераціональної поведінки економічних агентів під час пандемії коронавірусу COVID-19 з погляду поведінкової економіки та можливостей для зміни такої поведінки.
У статті розкрито підходи, які використовувалися у 2020 р. і далі використовуються як основні для запобігання поширенню коронавірусної інфекції. Незважаючи на наявність таких приписів, інфекція поширюється та спричиняє негативні соціально-економічні наслідки.
Проаналізовано основні причини спротиву громадян рекомендованим урядами різних країн світу заходам та вияв девіантної поведінки серед, на перший погляд, «раціональних» економічних агентів. Як основні причини та можливі фактори зміни такої поведінки наведено такі постулати поведінкової економіки, як ефект підкріплення, консервативне упередження, підтверджувальне упередження, умовна співпраця, перевага співзвучності вірувань/переконань.
Крім того, здійснено стислий огляд деяких постматеріальних цінностей українського суспільства на основі глобальних досліджень та запропоновано оцінку залежності цих цінностей від показників захворюваності на COVID-19 та пояснення з погляду поведінкової економіки.
У статті зазначено, що наявність певних усталених поглядів на «нормальність» щодо превентивних антивірусних заходів може вплинути на схильність чи відсутність схильності дотримуватися необхідної захисної поведінки в економічних агентів.
За результатами дослідження зроблено висновок, що головним завданням з поліпшення ефективності превентивних заходів щодо поширення COVID-19 на сьогодні є розуміння причин нераціональної поведінки людей у нових обставинах з погляду поведінкової економіки та застосування теорії підштовхування, або «наджингу», для формування позитивних соціально-економічних змін.
JEL classіfіcatіon: D03, A13
Посилання
- Bursztyn, L., Rao, A., Roth, C., & Yanagizawa-Drott, D. (2020). Misinformation During a Pandemic. University of Chicago, Becker Friedman Institute for Economics Working Paper No. 2020-44. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3580487
- Fischbacher, U., Gächter, S., & Fehr, E. (2001). Are people conditionally cooperative? Evidence from a public goods experiment. Economics Letters, 71(3), 397–404. https://www.zora.uzh.ch/id/eprint/4526/1/2001_FehrE_iewwp016_V.pdf
- Golman, R., Loewenstein, G., Moene, K. O., & Zarri, L. (2016). The preference for belief consonance. Journal of Economic Perspectives, 30(3), 165–188. https://pubs.aeaweb.org/doi/pdfplus/10.1257/jep.30.3.165
- Kahneman, D. (2018). Thinking, Fast and Slow (A. Andreev, Y. Deglina, N. Parfenova, Translated from English). Moscow: AST (2011) [in Russian].
- Keep the main thing the main thing. (2020). flattenthecurve.com. https://www.flattenthecurve.com/covid-19/
- Lovelace, B., & Feuer, W. (2020). CDC says U.S. could get coronavirus under control in one to two months if everyone wears a mask. cnbc.com. https://www.cnbc.com/2020/07/14/cdc-says-us-could-get-coronavirus-under-control-in-one-totwo-months-if-everyone-wears-a-mask.html
- Igielnik, R. (2020). Most Americans say they regularly wore a mask in stores in the past month; fewer see others doing it. pewresearch.org. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/06/23/most-americans-say-they-regularly-wore-a-maskin-stores-in-the-past-month-fewer-see-others-doing-it/
- Okhotin, P. (2020). Apathy to the epidemic: why people are tired of the coronavirus. www.slovoidilo.ua. https://www.slovoidilo.u/2020/10/09/pogljad/suspilstvo/apatiya-epidemiyi-chomulyudy-vtomylysya-koronavirusu [in Ukrainian].
- Orecchio-Egresitz, H. (2020). A shortage of medical supplies and hospital beds in Italy is forcing doctors to choose which coronavirus patients to save — and they’re said to be choosing the young. businessinsider.com. https://www.businessinsider.com/italysdoctors-are-forced-to-prioritize-saving-the-young-2020-3
- Smiianov, V., & Kurhanska, V. (2020). Application of behavioral economics methods to help fight COVID-19. Ukraine. Health of the Nation, 3(60), 56–61. https://doi.org/10.24144/2077-6594.3.2020.208617 [in Ukrainian].
- Thaler, R. (2018). Behavioral economics. How emotions affect economic decisions (S. Krikunenko, Translated from English). Kyiv: Nash format (2015) [in Ukrainian].
- Ukrainian Center for European Policy. (2020). World Values Survey 2020 in Ukraine. http://ucep.org.ua/doslidzhennya/world-valuessurvey-2020-in-ukraine.html [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Maksym Synytsya
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
с) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).