Фінансова стабільність і незалежність муніципалітетів в Україні

Автор(и)

  • Tetiana Bui Національний університет «Києво-Могилянська академія», Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4847-3897
  • Anastasiia Zenchenko Національний університет «Києво-Могилянська академія», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18523/2519-4739.2022.7.1.10-19

Ключові слова:

місцевий бюджет, муніципалітет, децентралізація, місцеві податки, фінансова незалежність, системна динаміка, бюджетний дефіцит

Анотація

У статті оцінено стан місцевих бюджетів за допомогою статистичних методів і здійснено кілька етапів дослідження методом системної динаміки зі спрощеною пояснювальною моделлю агрегованих муніципальних депозитів. Результати дослідження свідчать, що процес об’єднання окремих адміністративних одиниць у територіальні громади завершується, однак стан місцевих бюджетів в Україні не характеризується стабільністю. У структурі доходів місцевих бюджетів переважають загальнодержавні податки і трансферти, тоді як місцеві податки відіграють незначну роль. Отже, рівень фінансової самостійності муніципалітетів в Україні відстає від середньоєвропейського.
За допомогою методу аналітичного вирівнювання розраховано тренд частки власних коштів місцевих бюджетів, оскільки вони є джерелом фінансової стабільності та незалежності. Рівняння тренду показує збільшення частки власних коштів, проте середнє значення за період дослідження становить лише 22 %.
Виявлено шість основних петель зворотного зв’язку (динамічні гіпотези), які впливають на формування та виконання місцевих бюджетів. Вони лягли в основу моделі, побудованої методом системної динаміки в програмному забезпеченні Stella Architect. З основних петель виокремлено чотири позитивні петлі (підсилювальні – «Заробітна плата і ціна», «Дохід від загальнодержавних податків», «Зв’язок доходів підприємств і місцевих податків», «Профіцит») та дві негативні (балансувальні – «Зв’язок витрат підприємств і місцевих податків», «Боргова пастка»). Ці механізми зворотного звʼязку відіграють значну роль у забезпеченні фінансової автономії та загальному фінансовому добробуті муніципалітетів: більший обсяг дефіциту призводить до зростання рівня боргу, що спричиняє ще вищий рівень дефіциту; нижчі надходження місцевих податків призведуть до більших міжбюджетних трансфертів у наступному році; негативний приріст населення зменшує рівень споживання, робочої сили та впливає на інші макроекономічні показники. Дослідження методом системної динаміки підтвердило хронічний дефіцит місцевих бюджетів (негативні муніципальні депозити) та зростання муніципального боргу, задля подолання яких потрібно вжити комплексних заходів в адміністративному, фінансовому та демографічному напрямах.

JEL classification: E62, H21, H61, H72

Біографії авторів

Tetiana Bui, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Буй Тетяна Григорівна – кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів Національного університету «Києво-Могилянська академія»

tetyana.bui@ukma.edu.ua

Anastasiia Zenchenko, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Зенченко Анастасія Євгеніївна – студентка спеціальності «Фінанси, банківська справа та страхування» факультету економічних наук Національного університету «Києво-Могилянська академія»

anastasiia.zenchenko@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Barlas, Y. (1996). Formal aspects of model validity and validation in system dynamics. System Dynamics Review, 12(3), 183–210.
  2. Bugil, S. (2016). Financial stability and security of local budgets in conditions of limited financial resources. Socio-economic Problems of the Modern Period of Ukraine, 1(117), 55–60. http://ird.gov.ua/sep/sep20161(117)/sep20161(117)_055_BuhilS.pdf [in Ukrainian].
  3. Bui, T., & Kovalchuk, O. (2020). Financial decentralization and fiscal imbalance of local budgets in Ukraine. Scientific Papers NaUKMA. Economics, 5(1), 21–26. https://doi.org/10.18523/2519-4739.20205.1.21-26 [in Ukrainian].
  4. Cavana, R. Y., Dangerfield, B. C., Pavlov, O. V., Radzicki, M. J., & Wheat, I. D., Eds. (2021). Feedback Economics: Economic Modeling with System Dynamics. Springer International Publishing AG.
  5. Davey, K. (2011). Local Government in Critical Time: Policies for Crisis, Recovery and a Sustainable Future. Council of Europe texts. https://rm.coe.int/16807472af
  6. Forrester, J. W. (2009). Some Basic Concepts in System Dynamics. Research Papers. Sloan School of Management, MIT. https://www.cc.gatech.edu/classes/AY2018/cs8803cc_spring/research_papers/Forrester-SystemDynamics.pdf
  7. McConnell, C. R., Brue, S. L., & Flynn, S. M. (2009). Economics: Principles, problems, and policies. McGraw-Hill Irwin. Ministry of Finance of Ukraine. (2021). https://mof.gov.ua/uk
  8. Moretti, D., & Kraan, D. (2018). Budgeting in France. Public Governance Directorate Senior Budget Officials. OECD Journal on Budgeting, 2018/2. https://www.oecd.org/gov/budgeting/Budgeting-in-France.pdf
  9. Open Budget. (2021). Ministry of Finance of Ukraine, 2018–2022. https://openbudget.gov.ua/
  10. Rahmandad, H., & Sterman, J. D. (2012). Reporting guidelines for simulation-based research in social sciences: Reporting Guidelines for Simulation-Based Research. System Dynamics Review, 28(4), 396–411. https://doi.org/10.1002/sdr.1481
  11. Stadnytskyy, I., Tovkan, O., & Symak, A. (2008). Districting of the territory by factors placement of economic activity as an element of marketing. Regional Economics, 633, 686–692. http://vlp.com.ua/files/98.pdf [in Ukrainian].
  12. World Bank Group. (2021). World Development Indicators. https://databank.worldbank.org/reports.aspx?source=world-development-indicators

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-05

Як цитувати

Bui, T., & Zenchenko, A. (2022). Фінансова стабільність і незалежність муніципалітетів в Україні. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки, 7(1), 10–19. https://doi.org/10.18523/2519-4739.2022.7.1.10-19