Споживчі витрати та проблеми заощаджень економічних суб’єктів в умовах економічних шоків: поведінкові аспекти
DOI:
https://doi.org/10.18523/2519-4739.2022.7.1.87-93Ключові слова:
поведінкова економіка, упередження, раціональна поведінка, заощадження, споживче кредитування, коронавірусАнотація
Метою статті є з’ясування основних причин низького рівня заощаджень, інвестицій і надмірного споживчого кредитування та можливостей для поліпшення фінансового благополуччя на мікрорівні і формування джерел для майбутнього розвитку.
У статті розкрито основні проблеми заощаджень і споживання громадян, які були до кризи, спричиненої пандемією коронавірусу, і лише посилилися під час неї.
Проаналізовано деякі макроекономічні показники, що відображають стан заощаджень громадян, та залежність від доходів. Незважаючи на стабільне зростання доходів населення, норма заощаджень залишається на низькому рівні. Натомість попит на кредитні кошти випереджає таке зростання.
Таким чином було доведено тезу про від’ємний зв’язок між зростанням заробітної плати та нормою заощаджень, висунуту деякими вченими раніше.
Окрім економічних факторів, що впливають на рівень споживання та заощаджень, також проаналізовано психологічні причини низької схильності громадян до заощаджень. Серед таких причин – ефект дефіцитного мислення, дефолт-ефект, підтверджувальне упередження та упередженість щодо неприйняття втрат.
Також на основі фактів проаналізовано, наскільки сильно вплинули психологічні упередження українців на фінансову поведінку. Зокрема, розглянуто хибність упереджень щодо недоцільності інвестування в депозити українських банків, а також уявлення про те, що українська банківська система зазнала катастрофічних перетворень у перші роки після банківської реформи.
За результатами розгляду економічних і психологічних аспектів ситуації із заощадженнями надано висновки та пропозиції. Головним завданням щодо поліпшення ефективності управління власними витратами на сьогодні є розуміння причин нераціональної поведінки людей у нових обставинах з погляду поведінкової економіки та застосування теорії «підштовхування» для формування позитивних соціально-економічних змін.
JEL classіfіcatіon: D14, D91, E21
Посилання
- Danylyshyn, B. (2022). Regarding the situation in the economy and financial markets. lb.ua. https://lb.ua/blog/bogdan_danylysyn/512522_shchodo_situatsii_ekonomitsi.html [in Ukrainian].
- GFK survey: how Ukrainians save money. (2019). minfin.com.ua. https://minfin.com.ua/ua/deposits/articles/opros-gfk-kakukraincy-kopyat-dengi/ [in Ukrainian].
- HeadHunter. (2020). hh.ru. https://hh.ru/article/27074
- Herrmann, A., Goldstein, D. G., Stadler, R., Landwehr, J. R.,
- Heitmann, M., Hofstetter, R., & Huber, F. (2011). The effect of default options on choice—Evidence from online product configurators. Journal of Retailing and Consumer Services, 18(6), 483–491. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2011.06.005
- Khvedchuk, K. (2020). Which assets in Ukraine brought income in the corona crisis year 2020. biz.nv.ua. https://biz.nv.ua/ukr/experts/depoziti-gotivka-chi-neruhomist-shcho-prinosit-dohid-pid-chaskoronakrizi-ostanni-novini-50126713.html [in Ukrainian].
- National Bank of Ukraine: Official site. (2022). https://bank.gov.ua/ [in Ukrainian].
- Netemeyer, R. G., Warmath, D., Fernandes, D., Lynch, J. G. Jr. (2018). How Am I Doing? Perceived Financial Well-Being. Its Potential Antecedents, and Its Relation to Overall Well-Being. Journal of Consumer Research, 45(1), 68–89. https://www.researchgate.net/publication/ 320830550_How_Am_I_Doing_Perceived_Financial_Well-Being_Its_Potential_Antecedents_and_Its_Relation_to_Overall_Well-Being
- Nynko, D. (2015). “Delta Bank” will not be nationalized – Gontareva. Segodnya. https://economics.segodnya.ua/ua/economics/finance/delta-bank-nacionalizirovat-ne-budut-gontareva-597132.html [in Ukrainian].
- Rating Group. (2020). Ukraine under quarantine: Monitoring of public moods. https://ratinggroup.ua/research/ukraine/ukraina_na_karantine_monitoring_obschestvennyh_nastroeniy.html [in Ukrainian].
- Roux, C., Goldsmith, K., & Bonezzi, A. (2015). On the psychology of scarcity: When reminders of resource scarcity promote selfish (and generous) behavior. Journal of Consumer Research, 42(4), 615–631. https://doi.org/10.1093/jcr/ucv048
- Shapiro, M. D., & Slemrod, J. (2003). Consumer response to tax rebates. American Economic Review, 93(1), 381–396. https://doi.org/10.1257/00028280332145536
- Shkvarchuk, L., Slav’yuk, R., & Sova, O. (2020). Household savings: propensity, priorities and factors. Bulletin of the Lviv Polytechnic National University. Series “Problems of economics and management”, 4 (1), 109–118. https://doi.org/10.23939/semi2020.01.109 [in Ukrainian].
- State Statistics Service: Official site. (2021). https://www.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian].
- Thaler, R. (2018). Misbehaving: The Making of Behavioral Economics (S. Krykunenko, Translated from English). Kyiv: Nash format [in Ukrainian].
- Tversky, A., & Kahneman, D. (1992). Advances in prospect theory: Cumulative representation of uncertainty. Journal of Risk and Uncertainty, 5 (4), 297–323. http://cemi.ehess.fr/docannexe/file/2780/tversjy_kahneman_advances.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Maksym Synytsya
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
с) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).