Відновлення науково-інноваційного потенціалу України: від підприємницьких до інноваційних університетів

Автор(и)

  • Юрій Миколайович Бажал Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0000-0001-5179-6297

DOI:

https://doi.org/10.18523/2519-4739.2024.9.1.3-9

Ключові слова:

науково-інноваційний потенціал країни, роль дослідницьких і підприємницьких університетів, післявоєнне відновлення, інноваційна модель економічного розвитку, модель «потрійної спіралі» в університетській інноваційній екосистемі

Анотація

Досліджено проблему української практики стратегування економічних процесів без врахування такого чинника соціально-економічного розвитку країни, як створення дослідницьких, підприємницьких та інноваційних університетів. Показано, що така реальність суперечить сучасним світовим тенденціям, згідно з якими розбудова зазначених типів університетів є важливим пріоритетом державної економічної політики. Виконано аналіз еволюційної трансформації змісту і ролі функціонування інституцій університетського типу як виробничого чинника економічного розвитку країни, що забезпечує вплив наукової діяльності університетів на результативність економічних систем. Представлено огляд літератури, у якому показано еволюцію організаційних типів університетів від суто дослідницьких до підприємницьких та інноваційних.
Виконано проблемний аналіз стану інноваційної результативності українських університетів, зокрема тих, які раніше мали статус «дослідницький», на базі офіційної статистики винахідницької активності, яка віддзеркалює індикатори стадій інноваційного циклу: кількість отриманих патентів, винаходів, корисних моделей та промислових зразків. Такий аналіз інноваційного потенціалу провідних українських університетів показав, що вони не забезпечують комерціалізації своїх винаходів і науково-технологічних розробок у вигляді промислових зразків. У цьому контексті для повоєнного відновлення науково-інноваційного потенціалу України запропоновано створити організаційні та матеріально-технічні умови для формування та ефективного функціонування дослідницьких, підприємницьких та інноваційних університетів. Показано, що реалізація в Україні інноваційної моделі економічного розвитку зумовлює нові принципи організації галузі вищої освіти і науки, які забезпечують цій галузі центральне місце в інноваційних екосистемах через запровадження управлінської моделі інноваційного циклу «Потрійна спіраль».

Біографія автора

Юрій Миколайович Бажал, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Доктор економічних наук, професор, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

bazhal@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Bazhal, Iu. (2015). Development of innovation activities within knowledge triangle “government – university – industry”. Economics and Forecasting, 1, 76–88. https://doi.org/10.15407/eip2015.01.076 [in Ukrainian].
  2. Bazhal, Iu. (2017). Implementation of the “triple helix” model in innovation ecosystem of Ukraine. Economics and Forecasting, 3, 124–139. https://doi.org/10.15407/eip2017.03.124 [in Ukrainian].
  3. Berman, E. P. (2012). Creating the market university: How academic science become an economic engine. Princeton University Press.
  4. Etzkowitz, H., & Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university–industry–government relations. Research Policy, 29(2), 109–123. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00055-4
  5. EuroEducation. (2023). The number of patents received by the ZVO of Ukraine in 2022. Euroeducation Center for International Projects. https://euroosvita.net/index.php/?category=1&id=7740 [in Ukrainian].
  6. European Commission. (2010). Europe 2020: A strategy for smart, sustainable and inclusive growth. Brussels, 3.3.2010 COM (2010) 2020 final.
  7. Henningsen, B., et al. (Eds.). (2013). Humboldt’s Model: The Future of Universities in the World of Research. Berliner Wissenschafts-Verlag.
  8. Isakova, N. (2023). Business research and development sector: the Ukrainian dimension. Science and Science of Science, 3(121), 87–110. https://doi.org/10.15407/sofs2023.03.087 [in Ukrainian].
  9. Klein, S. B., & Pereira, F. (2020). Entrepreneurial university: conceptions and evolution of theoretical models. Journal of Contemporary Thought in Administration, 14(4), 20–35. https://doi.org/10.12712/rpca.v14i4
  10. Law of Ukraine “On Higher Education” No. 1556-VII (2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].
  11. Mowery, D. C., Nelson, R. R., Sampat, B. N., & Ziedonis, A. A. (2004). Ivory tower and industrial innovation: University-industry technology before and after the Bayh-Dole Act in the United States. Stanford University Press.
  12. National economic strategy for the period until 2030. (2021). Approved by Resolution No. 179 of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated March 3, 2021. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
  13. Novikova, I. (2019). Activation of technological transfer in research Universities: theory and practice. Kamianets-Podilskyi [in Ukrainian].
  14. Pavlenko, A., & Antonyuk, L. (Eds.). (2014). Research Universities: world experience and development prospects in Ukraine. KNEU [in Ukrainian].
  15. Pederson, O. (1997). The First Universities: Studium Generale and the Origins of University Education in Europe. Cambridge University Press.
  16. Powell, J. J. W., Baker, D. P., & Fernandez, F. (Eds.). (2017). The Century of Science: The Global Triumph of the Research University. Emerald Publishing.
  17. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On Amendments and Revocation of Certain Acts of the Cabinet of Ministers of Ukraine” No. 597 (2014, November 5). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/597-2014-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
  18. Strategy for the development of the sphere of innovative activity for the period up to 2030. (2019). Approved by the order of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 526-p, 2019, July 10. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/526-2019-%D1%80#Text [in Ukrainian].
  19. Sytnytskyi, M. (2018). Strategic management of the development of research Universities. Lira-K [in Ukrainian].
  20. Sytnytskyi, M. (2020). International competitive potential of research universities of Ukraine. Business Inform, 3, 170–181. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-3-170-181 [in Ukrainian].
  21. UNESCO. (2015). UNESCO Science Report: towards 2030. UNESCO Publishing.
  22. Vernadsky, V. I. (2004). Scientific thought as a planetary phenomenon. Chronicle 2000: Ukrainian culturologist аlmanac, 57–58, 11–224. Foundation for the Promotion of the Arts [in Ukrainian].
  23. Yegorov, I., & Ranga, M. (2014). Innovation, politics and tanks: the emergence of a Triple Helix system in Ukraine and the influence of EU cooperation on its development. International Journal of Transitions and Innovation Systems, 3(3), 189–224. https://doi.org/10.1504/IJTIS.2014.065700
  24. Yegorov, I., & Kindzerskyi, Yu. (Eds.). (2023). Evaluation of innovative development and structural transformations in the economy of Ukraine. Institute of Economics and Forecasting of NAS of Ukraine. http://ief.org.ua/wp-content/uploads/2023/08/Otsinka-innovatsijnoho-rozvytku.pdf [in Ukrainian].
  25. Zhilinska, O. (2014). University: the genesis of the idea and the transformation of activity from the classical to the innovation model. In L. Guberskyi & A. Filipenko (Eds.), The idea of the University: modern discourse (pp. 153–197). Kyiv University [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-18

Як цитувати

Бажал, Ю. М. (2024). Відновлення науково-інноваційного потенціалу України: від підприємницьких до інноваційних університетів. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки, 9(1), 3–9. https://doi.org/10.18523/2519-4739.2024.9.1.3-9