Структура економіки – фокус для реформ освіти/науки в Україні

Автор(и)

  • Світлана Василівна Глущенко Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0000-0003-2649-8540

DOI:

https://doi.org/10.18523/2519-4739.2024.9.1.16-23

Ключові слова:

економічні реформи, структура економіки, сектори промисловості, освіта, наука, фінанси

Анотація

Мета дослідження. Стаття має за мету обґрунтувати важливість і необхідність узгодження цілей і методів розвитку та реформування освіти/науки в Україні з розвитком пріоритетних секторів української економіки, зокрема необхідність виділення освіти й науки як пріоритетних секторів у структурі української економіки знань. Такий підхід сприятиме зростанню якості в освітній та науковій діяльності, результативності її впливу на економічний розвиток та підвищенню конкурентоспроможності України.
Методи дослідження. У дослідженні використано методи аналізу та синтезу, індукції та дедукції, порівняльного аналізу, комбінування якісних і кількісних методів. З використанням методу аналізу та синтезу охарактеризовано структуру й динаміку розвитку секторів в українській економіці, капітальних вкладень, товарообігу промислових підприємств, зайнятого населення в різних секторах української економіки. На основі методу індукції-дедукції обґрунтовано концептуальні проблеми в галузі освіти та науки, зокрема проблеми популярності й затребуваності цих професій в українському суспільстві, питання матеріального забезпечення тощо. Завдяки поєднанню кількісних та якісних методів обґрунтовано пропозиції щодо пріоритетності й логіки кроків у плануванні та впровадженні реформ у сфері освіти і науки в Україні.
Результати дослідження та висновки. Обґрунтовано, що реформи освіти/науки повинні бути пов’язані зі структурою економіки України. Потрібно визначити пріоритетні сектори/галузі економічного розвитку. Освіта і наука мають стати пріоритетними секторами, оскільки вони є елементом економіки знань. Цілі та завдання, внутрішні реформи та розвиток освіти/науки мають бути орієнтовані на зафіксовану структуру української економіки.
Реалізація цих кроків сприятиме зростанню якості освітньої та наукової діяльності, більш ефективному її впливу на економічний розвиток України та підвищенню конкурентоспроможності нашої держави.

Біографія автора

Світлана Василівна Глущенко, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів, декан факультету економічних наук Національного університету «Києво-Могилянська академія»

gluschenkosv@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Bondarenko, K. (2023, May 29). The labor market in Ukraine: who get the most and how much now. Television news service. https://tsn.ua/exclusive/rinok-praci-v-ukrayini-hto-otrimuyenaybilshe-ta-skilki-zaraz-bezrobitnih-statistika-2339248.html [in Ukrainian].
  2. Cabinet of Ministers of Ukraine. (2022). “On the Approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032”. Order No. 286-р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text [in Ukrainian].
  3. Kostyuk, A. (2022, April 17). About domestic impact, and not only. Mirror of the Week. https://zn.ua/ukr/EDUCATION/jak-majerozvivatisja-ukrajinska-nauka-pislja-vijni-.html [in Ukrainian].
  4. Kostyuk, A. (2023, July 13). It is not worth saving on the teaching profession. Osvita.ua. https://osvita.ua/blogs/89550/ [in Ukrainian].
  5. Ministry of Finance of Ukraine. (2023). The dynamics of changes in the index of industrial production (industrial production) in Ukraine in recent years with increasing sum. https://index.minfin.com.ua/ua/economy/index/industrial/ [in Ukrainian].
  6. State Statistics Service of Ukraine. (2021). Employed population by types of economic activity in 2012-2021. https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2014/rp/zn_ed/zn_ed_u/ zn_ed_2013_u.htm [in Ukrainian].
  7. State Statistics Service of Ukraine. (2022a) Capital investments by types of economic activity of industry (2010-2022). https://ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/ioz_19.htm [in Ukrainian].
  8. State Statistics Service of Ukraine. (2022b). Gross domestic product by production method and gross value added by types of economic activity (2010-2022). https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2008/vvp/vvp_ric/arh_vtr_u.htm [in Ukrainian].
  9. State Statistics Service of Ukraine. (2022c). The volume of sold products (goods, services) of enterprises by types of economic activity of industry in 2010-2022. https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2013/pr/orp_rik/arh_orp_rik_u.html [in Ukrainian].
  10. Vernivskyi, P. (2024). Why, having its own technologies of rocket and aircraft construction, Ukraine did not create its own longrange weapons? 13.02.2024. https://www.facebook.com/share/p/8ZqnvZjMWW9efjLN/?mibextid=WC7FNe [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-18

Як цитувати

Глущенко, С. В. (2024). Структура економіки – фокус для реформ освіти/науки в Україні. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки, 9(1), 16–23. https://doi.org/10.18523/2519-4739.2024.9.1.16-23