Імпакт-підприємництво та ESG-стратегія як ефективна альтернатива корпоративній соціальній відповідальності

Автор(и)

  • Олександра Віталіївна Гуменна Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0000-0002-3725-5272
  • Назар Ігорович Бедій Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0000-0001-9063-3909

DOI:

https://doi.org/10.18523/2519-4739.2024.9.1.32-39

Ключові слова:

імпакт-підприємництво, імпакт-бізнес, позитивний вплив бізнесу, корпоративна соціальна відповідальність (КСВ), ESG-стратегія, репутація бізнесу, «вошинг»

Анотація

Метою дослідження є розкриття сутності імпакт-підприємництва та ESG-стратегії, а також доведення гіпотези про моральну застарілість моделі корпоративної соціальної відповідальності (КСВ).
У статті розкрито етапи формування моделі КСВ та описано причини виникнення недоброчесної КСВ, так званих «вошингів», а також роз’яснено, чим явище недоброчесної КСВ шкодить суспільству. Актуальність дослідження полягає в тому, що у ХХІ столітті явище КСВ, зокрема недоброчесної КСВ, набуло особливо великої ваги у формуванні репутації компаній, а тому зумовило необхідність пошуку нових моделей забезпечення стабільного та дійсного позитивного впливу компаній, який має працювати на користь суспільства та поліпшення репутації компаній.
Наголошено, що явище КСВ є морально застарілим, адже воно не може ефективно контролювати появу та поширення практик недоброчесної КСВ, що негативно впливає на довіру суспільства до соціальних ініціатив та знижує ймовірність споживчого вибору в бік продуктів компанії, яка декларує свою соціальну відповідальність. Натомість у дослідженні наведено модель імпакт-підприємництва та ESG-стратегії, які є більш ефективною альтернативою КСВ та можуть забезпечити виконання реального позитивного впливу компаній, закладаючи соціальний ефект безпосередньо в продукт чи послугу компанії і зосереджуючись на впровадженні практик, що зменшують негативний вплив на суспільство.
За результатами дослідження наведено та описано перелік критеріїв, які допомагають визначити, чи є компанія імпакт-підприємством, а також наведено приклади компаній однієї або суміжної галузі, які працюють за різними моделями: КСВ та імпакт-підприємництва. Запропонований погляд на імпакт-підприємництво має розв’язати такі завдання: морально-етичне та соціальне – поширення культури справжньої відповідальності бізнесу та створення позитивного впливу; бізнесове та репутаційне – посилення репутації компаній, що працюватимуть за моделлю імпакт-підприємництва, та потенційне збільшення прибутків компанії, зумовлене репутаційною конкурентною перевагою.

Біографії авторів

Олександра Віталіївна Гуменна, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу та управління бізнесом Національного університету «Києво-Могилянська академія»

gumenna@ukma.edu.ua

Назар Ігорович Бедій, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Магістр спеціальності «Маркетинг», Національний університет «Києво-Могилянська академія», координатор внутрішніх комунікацій ПІІ «МАКДОНАЛЬДЗ ЮКРЕЙН ЛТД»

Посилання

  1. Aliança. (2020). What is Impact Business. Instituto de Cidadania Empresarial. https://aliancapeloimpacto.org.br/
  2. Bedii, N. (2024). Impact entrepreneurship as a counterbalance to CSR and a response to global challenges. In Materials of the conference “Management and marketing as factors of business development”. https://ekmair.ukma.edu.ua/collections/8d46f0ed-1b41-40f6-971b-89d27c510a4e [in Ukrainian].
  3. BlaBlaCar. (2024). Official site of the company. https://www.blablacar.com/
  4. BMW. (2024). Official site of the company. https://www.bmw.com/
  5. Bob Snail. (2024). Official site of the company. https://www.bobsnail.com/ua/golovna/
  6. Bowen, H. R. (2013). Social Responsibilities of the Businessman. University of Iowa Faculty Connections.
  7. Carroll, A. B. (2008). A History of Corporate Social Responsibility: Concepts and Practices. Chapter 2. The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility (pp. 19–46). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199211593.003.0002
  8. Clark, G. L., Feiner, A., & Viehs, M. (2015, March 5). From the Stockholder to the Stakeholder: How Sustainability Can Drive Financial Outperformance. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2508281
  9. Kinder. (2024). Official site of the company. https://www.kinder.com/ua/uk/
  10. Korotenko, O. (2021). Greenwashing: How Companies Manipulate Environmental Marketing. Bazilik Media. https://bazilik.media/hrinvoshynh-iak-kompanii-manipuliuiut-ekolohichnymmarketynhom/ [in Ukrainian].
  11. Lifintsev, D. S. (2013). Сorporate social responsibility as organization culture component: economic meaning. Efficient Economy, 11. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2505 [in Ukrainian].
  12. Okhrimenko, O., & Ivanova, T. (2015). Social responsibility. Education manual. National Technical University of Ukraine “Kyiv Polytechnic Institute” [in Ukrainian].
  13. Phillips, R., Schrempf-Stirling, Ju., & Stutz, С. (2020). The Past, History, and Corporate Social Responsibility. Journal of Business Ethics, 166, 203–213. https://doi.org/10.1007/s10551-019-04319-0
  14. Pipe Social. (2020). What is an Impact Business? Characteristics that define ventures as impact businesses. Instituto de Cidadania Empresarial.
  15. Shkvarchuk, L., & Haidin, O. (2022). ESG-criteria in the system of sustainability evaluation. Scientific Innovations and Advanced Technologies, 5(7). https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-5(7)-195-206 [in Ukrainian].
  16. Shvydanenko, G., & Shvydanenko, O. (2023). Impact-business: current state and perspectives of development in Ukraine. Economy and Society, 53. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-50 [in Ukrainian].
  17. SIXT. (2024). Official site of the company. https://www.sixt.com/
  18. Sun, Y., & Shi, B. (2022). Impact of Greenwashing Perception on Consumers’ Green Purchasing Intentions: A Moderated Mediation Model. Sustainability, 14, 12119. https://doi.org/10.3390/su141912119
  19. Tesla. (2024). Official site of the company. https://www.tesla.com/
  20. Vovchenko, O. (2023). ESG strategy as the basis of sustainable development risk management in banks. Economy and Society, 50. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-85 [in Ukrainian].
  21. Zinchenko, A., & Saprykina, M. (2017). Development of CSR in Ukraine: 2010–2018. https://old.csr-ukraine.org/wp-content/uploads/2018/10/CSR_2017_reserch-1.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-18

Як цитувати

Гуменна, О. В., & Бедій, Н. І. (2024). Імпакт-підприємництво та ESG-стратегія як ефективна альтернатива корпоративній соціальній відповідальності. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки, 9(1), 32–39. https://doi.org/10.18523/2519-4739.2024.9.1.32-39