Імпакт-підприємництво та ESG-стратегія як ефективна альтернатива корпоративній соціальній відповідальності
DOI:
https://doi.org/10.18523/2519-4739.2024.9.1.32-39Ключові слова:
імпакт-підприємництво, імпакт-бізнес, позитивний вплив бізнесу, корпоративна соціальна відповідальність (КСВ), ESG-стратегія, репутація бізнесу, «вошинг»Анотація
Метою дослідження є розкриття сутності імпакт-підприємництва та ESG-стратегії, а також доведення гіпотези про моральну застарілість моделі корпоративної соціальної відповідальності (КСВ).
У статті розкрито етапи формування моделі КСВ та описано причини виникнення недоброчесної КСВ, так званих «вошингів», а також роз’яснено, чим явище недоброчесної КСВ шкодить суспільству. Актуальність дослідження полягає в тому, що у ХХІ столітті явище КСВ, зокрема недоброчесної КСВ, набуло особливо великої ваги у формуванні репутації компаній, а тому зумовило необхідність пошуку нових моделей забезпечення стабільного та дійсного позитивного впливу компаній, який має працювати на користь суспільства та поліпшення репутації компаній.
Наголошено, що явище КСВ є морально застарілим, адже воно не може ефективно контролювати появу та поширення практик недоброчесної КСВ, що негативно впливає на довіру суспільства до соціальних ініціатив та знижує ймовірність споживчого вибору в бік продуктів компанії, яка декларує свою соціальну відповідальність. Натомість у дослідженні наведено модель імпакт-підприємництва та ESG-стратегії, які є більш ефективною альтернативою КСВ та можуть забезпечити виконання реального позитивного впливу компаній, закладаючи соціальний ефект безпосередньо в продукт чи послугу компанії і зосереджуючись на впровадженні практик, що зменшують негативний вплив на суспільство.
За результатами дослідження наведено та описано перелік критеріїв, які допомагають визначити, чи є компанія імпакт-підприємством, а також наведено приклади компаній однієї або суміжної галузі, які працюють за різними моделями: КСВ та імпакт-підприємництва. Запропонований погляд на імпакт-підприємництво має розв’язати такі завдання: морально-етичне та соціальне – поширення культури справжньої відповідальності бізнесу та створення позитивного впливу; бізнесове та репутаційне – посилення репутації компаній, що працюватимуть за моделлю імпакт-підприємництва, та потенційне збільшення прибутків компанії, зумовлене репутаційною конкурентною перевагою.
Посилання
- Aliança. (2020). What is Impact Business. Instituto de Cidadania Empresarial. https://aliancapeloimpacto.org.br/
- Bedii, N. (2024). Impact entrepreneurship as a counterbalance to CSR and a response to global challenges. In Materials of the conference “Management and marketing as factors of business development”. https://ekmair.ukma.edu.ua/collections/8d46f0ed-1b41-40f6-971b-89d27c510a4e [in Ukrainian].
- BlaBlaCar. (2024). Official site of the company. https://www.blablacar.com/
- BMW. (2024). Official site of the company. https://www.bmw.com/
- Bob Snail. (2024). Official site of the company. https://www.bobsnail.com/ua/golovna/
- Bowen, H. R. (2013). Social Responsibilities of the Businessman. University of Iowa Faculty Connections.
- Carroll, A. B. (2008). A History of Corporate Social Responsibility: Concepts and Practices. Chapter 2. The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility (pp. 19–46). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199211593.003.0002
- Clark, G. L., Feiner, A., & Viehs, M. (2015, March 5). From the Stockholder to the Stakeholder: How Sustainability Can Drive Financial Outperformance. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2508281
- Kinder. (2024). Official site of the company. https://www.kinder.com/ua/uk/
- Korotenko, O. (2021). Greenwashing: How Companies Manipulate Environmental Marketing. Bazilik Media. https://bazilik.media/hrinvoshynh-iak-kompanii-manipuliuiut-ekolohichnymmarketynhom/ [in Ukrainian].
- Lifintsev, D. S. (2013). Сorporate social responsibility as organization culture component: economic meaning. Efficient Economy, 11. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2505 [in Ukrainian].
- Okhrimenko, O., & Ivanova, T. (2015). Social responsibility. Education manual. National Technical University of Ukraine “Kyiv Polytechnic Institute” [in Ukrainian].
- Phillips, R., Schrempf-Stirling, Ju., & Stutz, С. (2020). The Past, History, and Corporate Social Responsibility. Journal of Business Ethics, 166, 203–213. https://doi.org/10.1007/s10551-019-04319-0
- Pipe Social. (2020). What is an Impact Business? Characteristics that define ventures as impact businesses. Instituto de Cidadania Empresarial.
- Shkvarchuk, L., & Haidin, O. (2022). ESG-criteria in the system of sustainability evaluation. Scientific Innovations and Advanced Technologies, 5(7). https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-5(7)-195-206 [in Ukrainian].
- Shvydanenko, G., & Shvydanenko, O. (2023). Impact-business: current state and perspectives of development in Ukraine. Economy and Society, 53. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-50 [in Ukrainian].
- SIXT. (2024). Official site of the company. https://www.sixt.com/
- Sun, Y., & Shi, B. (2022). Impact of Greenwashing Perception on Consumers’ Green Purchasing Intentions: A Moderated Mediation Model. Sustainability, 14, 12119. https://doi.org/10.3390/su141912119
- Tesla. (2024). Official site of the company. https://www.tesla.com/
- Vovchenko, O. (2023). ESG strategy as the basis of sustainable development risk management in banks. Economy and Society, 50. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-85 [in Ukrainian].
- Zinchenko, A., & Saprykina, M. (2017). Development of CSR in Ukraine: 2010–2018. https://old.csr-ukraine.org/wp-content/uploads/2018/10/CSR_2017_reserch-1.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Oleksandra Humenna, Nazar Bedii
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
с) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).