Спільне інвестування в креативні індустрії: світовий досвід і можливості в Україні

Автор(и)

  • Олексій Сергійович Арістов Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0009-0002-3118-9750
  • Наталія Юріївна Іванова Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0000-0003-4182-5829

DOI:

https://doi.org/10.18523/2519-4739.2025.10.1.11-18

Ключові слова:

національна економіка, спільне інвестування, креативні індустрії, інновації, інституційна економіка, інституційний розвиток, творчість, штучний інтелект, глобалізація, міжнародна практика інвестування, економічний розвиток

Анотація

Статтю присвячено дослідженню креативних індустрій як одного з головних чинників розвитку стійких і конкурентоспроможних економік. Встановлено їхню роль як чинника в стимулюванні інновацій на ринках, що розвиваються, та в країнах, вразливих до впливу екзогенних чинників. Культурні та креативні індустрії (ККІ) – це сектори економіки, що розвиваються найшвидше у світі і можуть становити 10 % світового ВВП до 2030 року, а також демонструють високий економічний мультиплікаційний ефект (1 витрачений долар створює 2,5 долара прибутку для економіки). Креативні індустрії становлять до 2–7 % ВВП там, де вони найбільше розвинені, і, ймовірно, стануть важливим рушієм економічного зростання, оскільки уряди й інвестори підвищують увагу до цього сектору. Встановлено, що динамічний розвиток культурних і креативних індустрій, а також їхня специфіка сприяли стрімкому розвитку адаптації інституцій фінансової інфраструктури до потреб сектору. Мета статті полягає в порівняльному аналізі інструментів приватного, державного та гібридного фінансування ККІ, зокрема через інститути та платформи спільного інвестування. Проаналізовано сучасні тенденції та стратегії фінансування з урахуванням економічної нестабільності, зумовленої глобалізацією, цифровізацією та іншими технологічними інноваціями, впливом COVID-19 та геополітичними змінами. Зокрема, проведено порівняльний аналіз нових інвестиційних інституцій та інструментів у контексті розширення спектру інвестиційних цілей та інвестиційних підходів до фінансування ККІ. Наголошено на важливості розвитку таких інституцій для забезпечення фінансової стабільності та розвитку ККІ у волатильних ринкових умовах. Окрему увагу приділено глобальній інтеграції та її впливу на доступ до проєктів і ресурсів, що вимагає від інвесторів розуміння як позитивних, так і негативних особливостей фінансування ККІ. Наголошено, що інвестиційна поведінка має бути адаптивною та гнучкою для використання нових можливостей. Розуміння цих змін і адаптація стратегій мають вирішальне значення для досягнення оптимальних і тривалих результатів для суб’єктів креативної економіки, а також зацікавлених осіб і дотичних економічних інституцій. Перспективами подальших досліджень є аналіз розвитку креативної економіки в Україні, можливостей розвитку необхідних інституцій для ефективності інвестицій і застосування глобального досвіду спільного інвестування в креативні індустрії в Україні як перспективного напряму для післявоєнного відновлення української економіки.

Біографії авторів

Олексій Сергійович Арістов, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

аспірант кафедри економічної теорії Національного університету «Києво-Могилянська академія»

o.aristov@ukma.edu.ua

Наталія Юріївна Іванова, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

кандидат економічних наук, доцент кафедри економічної теорії, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

n.ivanova@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Bezugla, L., & Lazakovich, I. (2024). Creative industries and creative economy: Ukraine’s experience in wartime. Economy and Society, 63. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-30 [in Ukrainian].
  2. Block, J. H., Colombo, M. G., Cumming, D. J., & Vismara, S. (2018). New players in entrepreneurial finance and why they are there. Small Business Economics, 50, 239–250. https://doi.org/10.1007/s11187-016-9826-6
  3. Chernetska, T. (2024). Attraction of investments on the basis of public-private partnership in the conditions of post-war development of the national economy: prerequisites and tools. Economic Space, 190, 294–299. https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-53 [in Ukrainian].
  4. Creative Europe. (2025). https://creativeeurope.in.ua/posts/cciprojects-economization
  5. Evans, G. (2009). Creative cities, creative spaces and urban policy. Urban Studies, 46(5–6), 1003–1040. https://doi.org/10.1177/0042098009103853
  6. Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class. Basic Books.
  7. Garnham, N. (2005). From cultural to creative industries: An analysis of the implications of the “creative industries” approach to arts and media policy making in the United Kingdom. International Journal of Cultural Policy, 11(1), 15–29. https://doi.org/10.1080/10286630500067606
  8. Industrial Strategy: Creative Industries Sector Plan. (2025). https://assets.publishing.service.gov.uk/media/685943ddb328f1ba50f3cf15/industrial_strategy_creative_industries_sector_plan.pdf
  9. International Finance Corporation. (2025). Creative Industries. https://www.ifc.org/en/what-we-do/sector-expertise/creativeindustries
  10. Kalenyuk, I., & Kuznetsova, N. (2022). Creative economy in the world innovation process. International Economic Policy, 1(36), 101–123. https://doi.org/10.33111/iep.2022.36.05 [in Ukrainian].
  11. Karintseva, O., Lytvynenko, S., Kharchenko, M., Zhasmina Hijazi, Deineka, A., & Chortok, M. (2023). Development of the creative economy as a leading direction of digital transformations: European experience and Ukrainian practice. Entrepreneurship and Trade, 37, 27–40. https://doi.org/10.32782/2522-1256-2023-37-03 [in Ukrainian].
  12. Khozeyev, V. (2024). International practice of investment activities during the period of macroeconomic instability. Scientific Papers NaUKMA. Economics, 9(1), 87–94. https://doi.org/10.18523/2519-4739.2024.9.1.87-94 [in Ukrainian].
  13. Loiko, V., & Pylkin, M. (2024). The essence, structure and features of attracting investment in development and reconstruction of the housing stock of Ukrainian cities. European Scientific Journal of Economic and Financial Innovation, 2(14), 191–202. http://doi.org/10.32750/2024-0219
  14. Loots, E., Betzler, D., Bille, T., Borowiecki, K. J., & Lee, B. (2022). New forms of finance and funding in the cultural and creative industries. Introduction to the special issue. Journal of Cultural Economics 46, 205–230. https://doi.org/10.1007/s10824-022-09450-x.
  15. Lytovchenko, Y., & Tomakh, V. (2023). Creative economy: opportunities for rebuilding Ukraine. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series “Economic Sciences”, 48, 10–18. https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2023-48-2
  16. Sandersonm, F., Phillips, S., & Maggs, D. (2023). Impact Investing in the Cultural and Creative Sectors: Insights from an Emerging Field. https://pec.ac.uk/wp-content/uploads/2023/12/Creative-PEC-report-Impact-Investing-in-the-Cultural-and-Creative-Sectors.pdf
  17. Smolinska, S., Hnatkovych, O., & Sych, O. (2022). EU creative industries development policy. Economy and Society, 43. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-28 [in Ukrainian].
  18. Understanding the growth potential of creative clusters. (2022). https://assets.publishing.service.gov.uk/media/6363ef4b8fa8f57a29a23a92/Understanding_the_growth_potential_of_creative_clusters_-_accessible.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-27

Як цитувати

Арістов, О. С., & Іванова, Н. Ю. (2025). Спільне інвестування в креативні індустрії: світовий досвід і можливості в Україні. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки, 10(1), 11–18. https://doi.org/10.18523/2519-4739.2025.10.1.11-18