Спільне інвестування в креативні індустрії: світовий досвід і можливості в Україні
DOI:
https://doi.org/10.18523/2519-4739.2025.10.1.11-18Ключові слова:
національна економіка, спільне інвестування, креативні індустрії, інновації, інституційна економіка, інституційний розвиток, творчість, штучний інтелект, глобалізація, міжнародна практика інвестування, економічний розвитокАнотація
Статтю присвячено дослідженню креативних індустрій як одного з головних чинників розвитку стійких і конкурентоспроможних економік. Встановлено їхню роль як чинника в стимулюванні інновацій на ринках, що розвиваються, та в країнах, вразливих до впливу екзогенних чинників. Культурні та креативні індустрії (ККІ) – це сектори економіки, що розвиваються найшвидше у світі і можуть становити 10 % світового ВВП до 2030 року, а також демонструють високий економічний мультиплікаційний ефект (1 витрачений долар створює 2,5 долара прибутку для економіки). Креативні індустрії становлять до 2–7 % ВВП там, де вони найбільше розвинені, і, ймовірно, стануть важливим рушієм економічного зростання, оскільки уряди й інвестори підвищують увагу до цього сектору. Встановлено, що динамічний розвиток культурних і креативних індустрій, а також їхня специфіка сприяли стрімкому розвитку адаптації інституцій фінансової інфраструктури до потреб сектору. Мета статті полягає в порівняльному аналізі інструментів приватного, державного та гібридного фінансування ККІ, зокрема через інститути та платформи спільного інвестування. Проаналізовано сучасні тенденції та стратегії фінансування з урахуванням економічної нестабільності, зумовленої глобалізацією, цифровізацією та іншими технологічними інноваціями, впливом COVID-19 та геополітичними змінами. Зокрема, проведено порівняльний аналіз нових інвестиційних інституцій та інструментів у контексті розширення спектру інвестиційних цілей та інвестиційних підходів до фінансування ККІ. Наголошено на важливості розвитку таких інституцій для забезпечення фінансової стабільності та розвитку ККІ у волатильних ринкових умовах. Окрему увагу приділено глобальній інтеграції та її впливу на доступ до проєктів і ресурсів, що вимагає від інвесторів розуміння як позитивних, так і негативних особливостей фінансування ККІ. Наголошено, що інвестиційна поведінка має бути адаптивною та гнучкою для використання нових можливостей. Розуміння цих змін і адаптація стратегій мають вирішальне значення для досягнення оптимальних і тривалих результатів для суб’єктів креативної економіки, а також зацікавлених осіб і дотичних економічних інституцій. Перспективами подальших досліджень є аналіз розвитку креативної економіки в Україні, можливостей розвитку необхідних інституцій для ефективності інвестицій і застосування глобального досвіду спільного інвестування в креативні індустрії в Україні як перспективного напряму для післявоєнного відновлення української економіки.
Посилання
- Bezugla, L., & Lazakovich, I. (2024). Creative industries and creative economy: Ukraine’s experience in wartime. Economy and Society, 63. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-30 [in Ukrainian].
- Block, J. H., Colombo, M. G., Cumming, D. J., & Vismara, S. (2018). New players in entrepreneurial finance and why they are there. Small Business Economics, 50, 239–250. https://doi.org/10.1007/s11187-016-9826-6
- Chernetska, T. (2024). Attraction of investments on the basis of public-private partnership in the conditions of post-war development of the national economy: prerequisites and tools. Economic Space, 190, 294–299. https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-53 [in Ukrainian].
- Creative Europe. (2025). https://creativeeurope.in.ua/posts/cciprojects-economization
- Evans, G. (2009). Creative cities, creative spaces and urban policy. Urban Studies, 46(5–6), 1003–1040. https://doi.org/10.1177/0042098009103853
- Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class. Basic Books.
- Garnham, N. (2005). From cultural to creative industries: An analysis of the implications of the “creative industries” approach to arts and media policy making in the United Kingdom. International Journal of Cultural Policy, 11(1), 15–29. https://doi.org/10.1080/10286630500067606
- Industrial Strategy: Creative Industries Sector Plan. (2025). https://assets.publishing.service.gov.uk/media/685943ddb328f1ba50f3cf15/industrial_strategy_creative_industries_sector_plan.pdf
- International Finance Corporation. (2025). Creative Industries. https://www.ifc.org/en/what-we-do/sector-expertise/creativeindustries
- Kalenyuk, I., & Kuznetsova, N. (2022). Creative economy in the world innovation process. International Economic Policy, 1(36), 101–123. https://doi.org/10.33111/iep.2022.36.05 [in Ukrainian].
- Karintseva, O., Lytvynenko, S., Kharchenko, M., Zhasmina Hijazi, Deineka, A., & Chortok, M. (2023). Development of the creative economy as a leading direction of digital transformations: European experience and Ukrainian practice. Entrepreneurship and Trade, 37, 27–40. https://doi.org/10.32782/2522-1256-2023-37-03 [in Ukrainian].
- Khozeyev, V. (2024). International practice of investment activities during the period of macroeconomic instability. Scientific Papers NaUKMA. Economics, 9(1), 87–94. https://doi.org/10.18523/2519-4739.2024.9.1.87-94 [in Ukrainian].
- Loiko, V., & Pylkin, M. (2024). The essence, structure and features of attracting investment in development and reconstruction of the housing stock of Ukrainian cities. European Scientific Journal of Economic and Financial Innovation, 2(14), 191–202. http://doi.org/10.32750/2024-0219
- Loots, E., Betzler, D., Bille, T., Borowiecki, K. J., & Lee, B. (2022). New forms of finance and funding in the cultural and creative industries. Introduction to the special issue. Journal of Cultural Economics 46, 205–230. https://doi.org/10.1007/s10824-022-09450-x.
- Lytovchenko, Y., & Tomakh, V. (2023). Creative economy: opportunities for rebuilding Ukraine. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series “Economic Sciences”, 48, 10–18. https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2023-48-2
- Sandersonm, F., Phillips, S., & Maggs, D. (2023). Impact Investing in the Cultural and Creative Sectors: Insights from an Emerging Field. https://pec.ac.uk/wp-content/uploads/2023/12/Creative-PEC-report-Impact-Investing-in-the-Cultural-and-Creative-Sectors.pdf
- Smolinska, S., Hnatkovych, O., & Sych, O. (2022). EU creative industries development policy. Economy and Society, 43. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-28 [in Ukrainian].
- Understanding the growth potential of creative clusters. (2022). https://assets.publishing.service.gov.uk/media/6363ef4b8fa8f57a29a23a92/Understanding_the_growth_potential_of_creative_clusters_-_accessible.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Oleksiy Aristov, Nataliia Ivanova

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
с) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).

