Оптимізація корпоративного оподаткування в Україні з урахуванням фіскальних та економічних потреб держави

Автор(и)

  • Тетяна Григорівна Буй Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0000-0003-4847-3897
  • Дмитро Сергійович Бояр Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0009-0005-8104-8261

DOI:

https://doi.org/10.18523/2519-4739.2025.10.1.28-38

Ключові слова:

податки, корпоративне оподаткування, податок на прибуток, податок на виведений капітал, доходи бюджету, податкова система, стимулювання бізнесу, податкова політика, фіскальна політика, податкове навантаження

Анотація

У статті визначено особливості та канали впливу корпоративного оподаткування, здійснено оцінювання фіскальної ролі податку на прибуток в Україні та інших країнах, а також порівняння рівня податкового навантаження, змодельовано вплив корпоративного оподаткування на ключові макроекономічні показники України та надано рекомендації щодо реформування податку на прибуток.
Дослідження показало, що корпоративне оподаткування і далі виконує важливу фіскальну функцію в бюджетній системі України, забезпечуючи значну частку доходів загального фонду державного бюджету. Проаналізовано динаміку податкового навантаження на бізнес у порівнянні з міжнародними практиками. Встановлено, що, попри формально середній рівень ставок, реальне податкове навантаження в Україні залишається високим.
Результати VAR-моделювання підтверджують, що підвищення корпоративного податкового навантаження чинить негативний вплив на економічну динаміку, інвестиції та довгострокову фіскальну стабільність. Хоча бюджетні надходження зростають у короткостроковій перспективі, це супроводжується зниженням темпів зростання ВВП і скороченням інвестицій. Отже, реформування корпоративного оподаткування в напрямі зменшення податкового тиску має емпіричне обґрунтування і може сприяти сталому економічному зростанню.
Зазначено, що в довгостроковому періоді запровадження податку на виведений капітал може зменшити стимули до ухилення від сплати податків, стимулювати реінвестування та сприяти пожвавленню економічної активності. Водночас у короткостроковому періоді або у разі збереження класичної моделі потрібно вдосконалювати адміністрування податку на прибуток, що передбачає спрощення процедур оподаткування, підвищення прозорості й стабільності податкового законодавства.
Рекомендовано помірно знизити податкове навантаження, гармонізувати українське податкове законодавство з європейським та стабілізувати його, впорядкувати податкові пільги, автоматизувати систему адміністрування. Запропоновані рішення можуть слугувати основою для формування збалансованої податкової політики в період війни та повоєнного відновлення. Обґрунтовано, що ефективна податкова система повинна бути не лише інструментом наповнення бюджету, а й стимулом до розвитку бізнесу, залучення інвестицій та формування сталого економічного зростання.

Біографії авторів

Тетяна Григорівна Буй, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів Національного університету «Києво-Могилянська академія»

tetyana.bui@ukma.edu.ua

Дмитро Сергійович Бояр, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

магістр з фінансів, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

d.boiar@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Bui, T. (2018). Tax evasion in Ukraine: corporate and personal liability. Scientific Papers NaUKMA. Economics, 3(1), 21–27. https://doi.org/10.18523/2519-4739312018148781
  2. Bui, T., & Primierova, O. (2023). Budget system of Ukraine: impact of war and challenges of post-war reconstruction. Scientific Papers NaUKMA. Economics, 8(1), 17–24. https://doi.org/10.18523/2519-4739.2023.8.1.17-24
  3. Bui, T., Primierova, O., & Melnyk, A. (2020). The influence of income tax on economic growth in Ukraine. International Scientific Journal “Internauka”. Series: “Economic Sciences”, 5. https://doi.org/10.25313/2520-2294-2020-5-6029 [in Ukrainian].
  4. National Bank of Ukraine. (2025a). Macroeconomic indicators. Annual data on the consolidated budget of Ukraine for 2011–2024. https://bank.gov.ua/ua/statistic/macro-indicators [in Ukrainian].
  5. National Bank of Ukraine. (2025b). External sector statistics. Annual data on direct investments in Ukraine for 2001–2024. https://bank.gov.ua/files/ES/FDI_y.xlsx [in Ukrainian].
  6. OECD Data Explorer. (2025). Revenue Statistics: OECD countries. https://data-explorer.oecd.org/vis?tenant=archive&df[ds]=DisseminateArchiveDMZ&df[id]=DF_REV&df[ag]=OECD&dq=.1 2 0 0 . TA X G D P. & p d = 2 0 1 5 % 2 C 2 0 2 2 & t o [ T I M E _PERIOD]=false&vw=tb
  7. Office of the Vice Prime Minister for European and Euro-Atlantic Integration. (2025). Report on the results of the initial assessment of the implementation of European Union legislation. https://eu-ua.kmu.gov.ua/wp-content/uploads/Zvit_UA.pdf#page=3.09 [in Ukrainian].
  8. Report on the results of the initial assessment of the implementation of EU law. (2025). https://www.eu-ua.kmu.gov.ua/wp-content/uploads/Zvit_UA.pdf [in Ukrainian].
  9. Romer, D. H., & Romer, C. D. (2007). The macroeconomic effects of tax changes: estimates based on a new measure of fiscal shocks. NBER Working Paper Series, 13264, 71–72.
  10. State Statistics Service of Ukraine. (2025a). Gross Domestic Product in previous year prices. https://www.ukrstat.gov.ua/operatif/operatif2022/vvp/vvp_kv/vvp_kv_din_ue.xlsx [in Ukrainian].
  11. State Statistics Service of Ukraine. (2025b). Capital investments (quarterly indicators). https://www.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian].
  12. Ukraine Economic Outlook. (2025). Statistical data. https://www.ukraine-economic-outlook.com/uk/researches [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-27

Як цитувати

Буй, Т. Г., & Бояр, Д. С. (2025). Оптимізація корпоративного оподаткування в Україні з урахуванням фіскальних та економічних потреб держави. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки, 10(1), 28–38. https://doi.org/10.18523/2519-4739.2025.10.1.28-38