У статті розглянуто роль бізнес-аналітики в маркетинговій діяльності малих і середніх підприємств (МСП). Дослідження зосереджено на оцінюванні ефективності аналітичних інструментів у вдосконаленні маркетингових стратегій та процесів ухвалення управлінськи
DOI:
https://doi.org/10.18523/2519-4739.2025.10.1.196-201Ключові слова:
бізнес-аналітика, маркетинг, управління, малі та середні підприємства, конкурентоспроможність, цифрові технології, CRM-системи, машинне навчанняАнотація
У статті розглянуто роль бізнес-аналітики в маркетинговій діяльності малих і середніх підприємств (МСП). Дослідження зосереджено на оцінюванні ефективності аналітичних інструментів у вдосконаленні маркетингових стратегій та процесів ухвалення управлінських рішень у МСП. Через зростання складності цифрового маркетингу та посилення конкуренції виникає потреба у використанні аналітичних даних для оптимізації реклами, управління взаємовідносинами з клієнтами (CRM) та загальної ефективності бізнесу.
Методи дослідження. Застосовано комплексний підхід, що охоплює порівняльний аналіз, статистичну інтерпретацію даних та оцінювання тематичних досліджень. Здійснено синтез даних з реальних застосувань, галузевих звітів та емпіричних досліджень аналітики цифрового маркетингу, щоб досягти глибокого розуміння впливу бізнес-аналітики.
Згідно з результатами дослідження, МСП, які використовують бізнес-аналітику, значно поліпшують свою маркетингову ефективність. Застосування CRM-систем, Google Analytics, Power BI та штучного інтелекту поліпшує сегментацію клієнтів, дає змогу проводити персоналізовані рекламні кампанії та збільшує рентабельність інвестицій (ROI).
Практичне застосування. Наголошено на практичних перевагах введення бізнес-аналітики в маркетингові стратегії. МСП можуть використовувати аналітичні дані для поліпшення таргетування клієнтів, оптимізації маркетингових витрат та прогнозування споживчих тенденцій. Впровадження машинного навчання та аналітики великих даних сприяє автоматизації маркетингових рішень, поліпшуючи реагування на динаміку ринку в режимі реального часу.
Обґрунтовано, що бізнес-аналітика є важливим компонентом сучасних маркетингових стратегій для малих і середніх підприємств. Впровадження аналітичних рішень підвищує ефективність, знижує витрати та сприяє залученню клієнтів, даючи змогу ухвалювати рішення на основі даних. Подальші дослідження варто спрямувати на вивчення довгострокових економічних наслідків впровадження бізнес-аналітики в малих і середніх підприємствах, особливо з огляду на цифрову трансформацію.
Посилання
- Britchenko, I., & Polishchuk, Y. (2018). Development of small and medium enterprises: the EU and East-partnership countries experience: monograph. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu. https://www.academia.edu/36162672/Development_of_small_and_medium_enterprises_the_EU_and_east_partnership_countries_experience_Britchenko_I_Polishchuk_Ye_and_all_Edited_by_Igor_Britchenko_and_Yevheniia_Polishchuk_Wydawnictwo_Pa%C5%84stwowej_Wy%C5%BCszej_Szko%C5%82y_Zawodowej_im_prof_Stanis%C5%82awa_Tarnowskiego_w_Tarnobrzegu_2018
- Dvulit, Z. (2024). The impact of business analytics on corporate governance: Opportunities and challenges. Management and Entrepreneurship in Ukraine: The Stages of Formation and Problems of Development, 2(12), 39–47. https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2024/dec/37228/dvulit.pdf [in Ukrainian].
- Garudasu, S., Balasubramaniam, V. S., Kumar, P., Singh, N., Goel, P., & Goel, O. (2022). Leveraging Power BI and Tableau for Advanced Data Visualization and Business Insights. International Journal of General Engineering and Technology, 11(2), 153–174. https://www.researchgate.net/profile/Swathi-Garudasu/publication/389747421_LEVERAGING_POWER_BI_AND_TABLEAU_FOR_ADVANCED_DATA_VISUALIZATION_AND_BUSINESS_INSIGHTS/links/67d0eb487c5b5569dcb99fb3/LEVERAGING-POWER-BI-AND-TABLEAU-FORADVANCED-DATA-VISUALIZATION-AND-BUSINESSINSIGHTS.pdf
- Haivanovych, N. (2018). Development of marketing competitive strategies of small and medium enterprises in distribution networks. Economics and Society, 15, 243–250. https://economyandsociety.in.ua/journals/15_ukr/38.pdf [in Ukrainian].
- Liu, Q., Wan, H., & Yu, H. (2023). Application and Influence of Big Data Analysis in Marketing Strategy. Frontiers in Business Economics and Management, 9(3), 168–171. https://doi.org/10.54097/fbem.v9i3.9580
- Morokhova, V., & Boiko, O. (2024). Marketing support of small business enterprises. Economic Forum, 1(4), 56–61. https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2023-4-7 [in Ukrainian].
- National Institute for Strategic Studies. (2024). https://niss.gov.ua/[in Ukrainian].
- Naumenko, M. (2024). Analysis and analytics of big data in marketing and trade of a competitive enterprise. Grail of Science, 40, 117–125. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.07.06.2024.013
- Perchuk, O., Artiukh, O., & Lishchenko, D. (2024). The impact of digital technologies on marketing communication strategies and practices. Grail of Science 40, 129–135. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.07.06.2024.014 [in Ukrainian].
- Selska, I. (2016). Marketing activity of small enterprises as a factor of their development. In Proceedings of the XLV scientific and technical conference of the divisions of Vinnytsia National Technical University (NTKP VNTU–2016): collection of reports (pp. 1848–1850). Vinnytsia National Technical University. https://conferences.vntu.edu.ua/public/files/1/fm_2016_netpub.pdf [in Ukrainian].
- Singh, M. (2024). Machine learning in marketing analytics. International Journal of Enhanced Research in Management & Computer Applications, 13(4), 63–70. https://www.researchgate.net/publication/380178156_Machine_Learning_in_Marketing_Analytics
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Yaroslav Yurchenko

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
с) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).

