Соціальне підприємництво – сучасний тренд економічного розвитку
DOI:
https://doi.org/10.18523/2519-4739.2021.6.1.28-33Ключові слова:
соціалізація економіки, соціалізація бізнесу, соціальне підприємництво, соціальні підприємства, соціальний ефект, економічний розвитокАнотація
Розвиток економіки ринкового типу передбачає соціалізацію її економічних суб’єктів, тобто спрямування їхньої діяльності на розв’язання соціальних проблем. Мета цієї статті – розглянути теоретичні та практичні аспекти соціального підприємництва як сучасного тренду економічного розвитку. Автори виокремлюють такі основні ознаки соціального підприємництва: інноваційність діяльності; подвійна спрямованість – поєднання некомерційних цілей зі здатністю, необхідністю та можливістю отримувати прибуток; публічний характер діяльності соціальних підприємств та складність в організації і розвитку, наявність значних ризиків. Дослідження процесів функціонування соціального підприємництва у світі дали змогу виокремити такі тенденції його розвитку: обумовленість різною участю держави в його підтримці; відсутність єдиної «прийнятної» або ж ефективної форми функціонування соціального підприємництва та певної загальновизначеної сфери діяльності; успішність розвитку соціального підприємництва у світі та значний його внесок в економіку.
Незважаючи на доволі швидкий розвиток соціального підприємництва в Україні, проблемами його функціонування залишаються недостатність фінансової та інституційної державної підтримки; нестача мотивації створення соціальних підприємств та низький рівень інформованості суспільства про їхній значний позитивний потенціал; значна залежність його від іноземної підтримки та інвестицій. На переконання авторів, зазначені проблеми не дозволяють соціальному підприємництву в Україні реалізувати свій потенціал та перетворитися на тренд економічного розвитку.
JEL classіfіcatіon: D64, L26, L31
Посилання
- Berezyak, I. (2014). Foreign experience and domestic realities of social entrepreneurship. Scientific Notes of Ostroh Academy National
- University, Economics Series, 25, 31–36. https://journals.oa.edu.ua/Economy/article/view/381/310 [in Ukrainian].
- Delini, M. (2017). Social reporting in the assessment of socioeconomic responsibility of entrepreneurship. Intelligence XXI, 6, 41–45. http://nbuv.gov.ua/UJRN/int_XXI_2017_6_10 [in Ukrainian].
- Gamkalo, O. (2017). Non-financial reporting as a tool for measuring the social activity of domestic enterprises. Statistics of Ukraine, 4, 79–86. http://nbuv.gov.ua/UJRN/su_2017_4_12 [in Ukrainian].
- Mishchuk, G., & Pylypchuk, R. (2017). Social entrepreneurship: identification criteria and development problems. Demography and Social Economy, 2(30), 152–165. https://doi.org/10.15407/dse2017.02.152 [in Ukrainian].
- Sholya, R. (2019). Social entrepreneurship in Ukraine as a trend of economic development. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University, 26(2), 121–125. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2019_26(2)__24 [in Ukrainian].
- Shakotko, E. (2019). Ethical business of global corporations. Economic truth, October 22. https://www.althoughda.com.ua/rus/columns/2019/10/22/652792/ [in Ukrainian].
- Shust, N. (2015). Social innovations in the conditions of modern social and political transformations in Ukraine. Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Philosophy, 756-757, 107–110. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvchu_fil_2015_756-757_22 [in Ukrainian].
- Social entrepreneurship in Ukraine. Economic and legal analysis. (2020). https://www.euneighbours.eu/sites/default/files/publications/2020-11/Legal%20report%20in%20Ukraine_Ukrainian_0.pdf [in Ukrainian].
- Volkova, M., & Shevchenko, V. (2016). The role of social entrepreneurship in ensuring sustainable development of Ukraine. Social Economy, 1, 25–29. http://nbuv.gov.ua/UJRN/se_2016_1_5 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Iryna Bila, Olena Shevchenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
с) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).