Система «штрафів і пільг» як альтернатива оподаткуванню при регулюванні впливу автомобільного транспорту на навколишнє середовище

Автор(и)

  • Tetiana Bui Національний університет «Києво-Могилянська академія», Ukraine
  • Khrystyna Ploskina Національний університет «Києво-Могилянська академія», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18523/2519-4739.20194.1.20-26

Ключові слова:

системна динаміка, оподаткування, система «штрафів і пільг», фінансові важелі, регулювання навколишнього середовища, транспорт, викиди CO2, електрокари, сталий розвиток

Анотація

У статті розглянуто проблему застосування фінансових важелів регулювання навколишнього середовища, зокрема забруднення повітря транспортними засобами в Україні. Застосовуючи методи системної динаміки, зокрема метод PHAP’I, та спираючись на європейський досвід розв’язання проблеми, автори побудували модель системи «штрафів і пільг», метою якої є проведення ефективної державної політики зменшення забруднення повітря в Україні. Для зменшення рівня викидів CO2 автори пропонують запровадити програму, яка є альтернативою іншим фінансовим важелям регулювання, насамперед екологічним податкам, кредитуванню та іншим фіскальним способам стимулювання закупівель електрокарів в Україні. Система «штрафів і пільг» передбачає, що плата за використання дизельних, бензинових або гібридних автомобілів сплачуватиметься щорічно залежно від рівня викидів, тоді як пільга (знижка) виплачуватиметься одноразово під час придбання нового електричного транспортного засобу. Запровадження програми потребує фонду фінансових ресурсів, який на початковому етапі буде сформований за рахунок інвестицій уряду, а згодом використовуватиме отримані відсотки та доходи для оплати пільг (знижок). Проведений аналіз і реалізація моделі системної динаміки дають змогу розробити ефективну державну програму, що триватиме шість років, призведе до збільшення частки ринку електрокарів, зменшення частки ринку дизельних і бензинових автомобілів та значного зниження рівня шкідливих викидів ізабруднення повітря. У статті також ідеться про важливі перешкоди на шляху реалізації державної програми, зокрема законодавчі, адміністративні, соціальні, інформаційні та інфраструктурні. Результати дослідження можуть бути використані під час ухвалення управлінських рішень державними регуляторами. Запропонована модель може стати основою державної політики управління навколишнім середовищем, оскільки вона створює альтернативу оподаткуванню та сприяє збільшенню ефективності екологічного регулювання транспорту.

Матеріал надійшов 25.04.2019

Біографії авторів

Tetiana Bui, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів Національного університету «Києво-Могилянська академія»

Email: tetyana.bui@ukma.edu.ua

Khrystyna Ploskina, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

студентка магістерської програми спеціальності «Фінанси,
банківська справа та страхування» факультету економічних наук Національного університету «Києво-Могилянська академія»

Посилання

  1. Best Practices for Feebate Program Design and Implementation. (2010). Washington, DC: The International Council on Clean Transportation. Retrieved from www.theicct.org.
  2. Bui, T. (2018). Tax Evasion in Ukraine: Corporate and Personal Liability. Scientific Papers NaUKMA. Economics, 3 (1), 21–27. doi: https://doi.org/10.18523/2519-4739312018148781
  3. Ford, A. (2010). Modeling the environment. Washington, DC: Island Press.
  4. Moxnes, E. (2009). Diffusion of System Dynamics. Presidential address Albuquerque. Retrieved from https://www.systemdynamics.org/assets/conferences/2009/proceed/papers/P1449.pdf
  5. National Bank of Ukraine. (2019). Retrieved from bank.gov.ua.
  6. Ministry of Ecology and Natural Resources. (2019). Retrieved from menr.gov.ua.
  7. Ukraine Country Environmental Analysis. (2016). Washington, DC: The International Bank for Reconstruction and Development. The World Bank.

##submission.downloads##

Як цитувати

Bui, T., & Ploskina, K. (2019). Система «штрафів і пільг» як альтернатива оподаткуванню при регулюванні впливу автомобільного транспорту на навколишнє середовище. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки, 4(1), 20–26. https://doi.org/10.18523/2519-4739.20194.1.20-26